Hudobný odbor
Ľudová škola umenia v Zlatých Moravciach sa zaradila medzi školy, ktoré si predsavzali nielen komplexne vzdelávať nadané deti vo všetkých odboroch, ale aj prenikať kultúrnymi podujatiami do verejnosti. Najdlhšie pôsobiacim odborom na Škole je hudobný odbor so svojou bohatou históriou. Je preto pochopiteľné, že väčšina priestoru tejto publikácie pojednáva práve o činnosti v tomto odbore. Široká aktivita učiteľov hudobného odboru sa vždy prejavovala ich zapájaním do verejnej kultúrnej činnosti najmä vystúpeniami na významných kultúrnych výročiach a udalostiach. Zásluhou predstaviteľov mesta a odboru školstva postupne dostala škola vyhovujúce priestory, dostupné učebné pomôcky a boli vytvorené všetky predpoklady, aby kvalitne plnila svoje poslanie. Škola mala šesť miestnosti pre individuálne vyučovanie a jednu pre kolektívne vyučovanie. V učebni pre kolektívne vyučovanie sa poriadali interné a verejné koncerty. Na škole v tomto období vyučovalo päť učiteľov. Týždenný úväzok učiteľa bol 26 hodín, t.j, 26 žiakov, riaditeľ Školy mal úväzok 14 hodín. Okrem toho sa vyučovalo deväť hodín hudobnej teórie, Štyri hodiny dve triedy prípravnej hudobnej výchovy a dve hodiny súborovej hry žiackeho orchestra. Aj z tejto Štatistiky vidieť, že škola v tomto období zápasila s nedostatkom učiteľov. Hudobný odbor sa postupne rozširuje o vyučovanie ďalších nástrojov – akordeón, pozauna, klarinet. Najmä o vyučovanie akordeónovej hry bol veľký záujem. Prvý rok po zriadení oddelenia l prihlásilo 48 žiakov. Úroveň žiackych produkcií sa z roka na rok skvalitňoval B vyučovacie výsledky nedali na seba dlho čakať. A tak už v druhej desaťročnici existencie školy sa objavili osobnosti ako Ján Ľupták, Július Vargic, Jozef Vereš, Jozef Tarkay, Margita Janovičová, Adriana Janovičová, Mária Durayová, Štefan Laktiš, ktorým sa hudba stala povolaním. O dobrej úrovni vyučovania svedčí aj tá skutočnosť, že pomerne vysoké percento žiakov odchádzalo študovať na konzervatória. Za roky 1962-1977 to bolo 15 žiakov. Snaha vedenia školy o hľadanie ďalších účinných foriem prípravy žiakov a osvojovanie si umeleckých zručností v hudobnom odbore sa prejavovala vo viacerých smeroch. Škola nadviazala spoluprácu s ĽŠU Nitra, Nová Baňa a Komárno. V jej rámci sa uskutočňovali tzv. výmenné koncerty najlepších žiakov týchto škôl. Počnúc školským rokom 1963/64, kedy sa začali uskutočňovať súťaže pre ĽŠU, otvára sa príležitosť pre konfrontáciu výchovno-vzdelávacích výsledkov školy s ostatnými ĽŠU na Slovensku. Žiaci sa pod vedením skúsených pedagógov začínajú pravidelne a úspešne presadzovať v jednotlivých súťažných disciplínách. Vynikali najmä v hre na klavír, akordeón, dychové nástroje, v speve a vysokú interpretačnú úroveň dosahovali aj školské hudobné súbory – dychový orchester, dychové sexteto ĽŠU a akordeónový súbor.